Kom ihåg att du alltid kan kontakta vår trevliga personal om du har några frågor.

Ring oss på 020 - 340 340

Skriv till oss på info@pelican.se

Eller kom in till en av våra butiker så bjuder vi på en kopp kaffe medan vi tittar på dina behov och alternativ.

Pelican-Vermlandsgade-4-scaled.jpg

 

Om förråd

Är Self Storage säkert?
Ja! Hos Pelican tar vi säkerheten på största allvar. Våra anläggningar är inhägnade med höga stängsel med accessystem så endast kunder tar sig in. Vi har smarta kameror både inne- och utomhus som registrerar allt som händer och larm kopplat till vaktbolag. Dessutom har vi personal på plats i alla våra butiker från 10.00 till 18.00 på vardagar och på lördagar från 10.00 till 14.00 som.
Finns det risk för fukt och frost?

Nej. När du förvarar saker på Pelican behöver du inte oroa dig för fukt eller frost i ditt förråd. Alla våra förråd är uppvärmda och vi har moderna ventilationssystem som ser till att dina saker förvaras tryggt och säkert.

Finns det tillräckligt med utrymme?

Vi har förråds- och lagerutrymmen från 1 m2 och uppåt där de absolut flesta förråd har generös takhöjd. Du kan få mer information om våra storlekar genom att kontakta oss på 020 - 340 340.

Kan jag ändra storleken på förrådet eller lagret?

Ja, och det är gratis. Om du plötsligt behöver ett extra eller mindre förråd kan vi hjälpa dig snabbt och enkelt. Vi kan antingen erbjuda dig ett nytt förråd eller ett extra förråd. Allt är upp till dig.

När får jag tillgång till mitt förråd?

Du har tillgång till ditt förråd mellan kl. 5:30-22:00 alla dagar på året. Om du behöver hjälp är våra butiker öppna på vardagar mellan kl. 10.00 och 18.00. Du hittar öppettiderna för ditt lokala Pelican-anläggning här.

Hur mycket utrymme behöver jag?

Om du är osäker på hur mycket förvaringsutrymme du behöver är du alltid välkommen att kontakta oss - vår personal är utbildad för att ge dig de bästa råden. Kontakta oss på 020 - 340 340 eller skicka ett meddelande här.

Unika lösningar

Vad är ett premium-förråd i Sundbyberg?

I Sundbyberg har vi 20st stora Premium-lager på markplan utformade till företagskunder. Dessa lokaler är stora, upp till 100kvm med stora fönster för härligt ljusinsläpp, extra uppvärmning, tillgång till elektricitet, vatten och personliga larm. 

Vi har kombinerat det traditionella lagret med möjligheten att ha ett arbetsutrymme - oavsett om det är ett administrativt arbetsutrymme, en verkstad eller ett lager som uppfyller dina behov.
Premium-förråd är en ny och mycket populär förvaringsprodukt där vi har kombinerat förvaringsutrymmet med möjligheten att organisera din administrativa arbetsplats, verkstad eller showroom i samma rum.
Du får ett rum med fönster och gott om dagsljus, installerad värme som du själv kan justera och el.
Och skulle du behöva mer utrymme under en kortare eller längre period har du alltid tillgång till att hyra extra förvaringsutrymme anpassat efter dina aktuella behov.
Flexlagren är från 35 m² till 100 m².
För mer information, kontakta oss idag för mer information och tillgänglighet! 

Vad är ett garageförråd?

Det är ett personligt garage som du kan köra ditt fordon enda fram till. Perfekt för det stora flyttlasset, din dyra bil eller företagskunden som önskar extra smidigt tillgänglighet för all sin personal. 

Kan jag hyra en husbilsparkering?

Ja, i Täby har vi stora parkeringar för husbilar och liknande. Varje parkeringsruta är 3 x 9 meter. Kontakta oss idag för tillgänglighet. 

Bokning

Hur går det till att boka ett förråd?

När du bokar ett förråd får du en bekräftelse via e-post.
Inom 24 timmar kommer vi att kontakta dig angående bokningen.

Är bokningen bindande?

Nej, bokningen är gratis och icke-bindande.
Betalning sker först när kontraktet är undertecknat.

Hur lång bindningstid har ni?

Vi vill att det ska vara enkelt och smidigt för dig som kund så vi har inga bindningstider på våra avtal. Om du säger upp ditt förråd eller förvaringsutrymme före den 15:e i månaden så avslutas ditt avtal den sista samma månad.

Vilka dokument behöver jag ta med mig?

När du ska hyra ett förråd måste du ta med dig en fotolegitimation samt ha tillgång till BankID.

Jag behöver flytta

Erbjuder ni flyttjänster?

Pelican samarbetar med flera flyttbolag av hög kvalitet. Kontakta din anläggning idag så hjälper vi dig

Har ni släpvagnar att låna?

Ja. Om du behöver en släpvagn kan du låna den gratis eller förhandsboka för mindre konstad genom appan "Freetrailer". Läs mer om gratis släpvagnar här.

Säljer ni flyttkartonger och annat flyttmaterial?

Ja, det gör vi. I våra butiker kan du köpa allt från flyttkartonger till bubbelplast. Kom förbi en av våra butiker eller se utbudet av material här.

 

Betalning

Hur fungerar betalningen?

När du hyr ett förråd hos Pelican görs den första betalningen på webben eller i en av våra butiker beroende på vart du hyrde förrådet. Därefter betalar du antingen genom Autogiro eller epost-faktura.
Vi har inga startkostnader, det enda som tillkommer är 199,- för ett nytt unikt lås till ditt förråd om du inte har ett lås sen tidigare som passar.

Kan jag använda mitt eget lås till mitt förråd?

Kanske det.
På Pelican bryr vi oss om säkerhet, och därför använder vi speciella säkerhetslås.
Om du har använt Pelican tidigare och har ett Pelican-lås kan du återanvända det.
Om du inte har ett Pelican-lås måste du köpa ett i butiken.

Accepterar ni kreditkort?

Ja. Vi accepterar de flesta svenska och internationella kreditkort.

Vad händer om jag är sen med en betalning?

Vanligtvis ger vi dig en vänlig påminnelse om att betala.
Om du inte svarar på våra påminnelser riskerar du att debiteras en avgift.
Om du kontinuerligt inte svarar på någon av våra förfrågningar kommer vi att tvingas blockera ditt förråd.

Säkerhet och försäkring

Är det nödvändigt att ha en försäkring?

Ja. Pelican kräver att ditt förråd eller förvaringsutrymme är försäkrat.
Priset varierar beroende på värdet på de föremål du förvarar.

Hur utnyttjar jag min försäkring?

Om du mot förmodan skulle råka ut för en olycka, kontakta vår personal.
De kan hjälpa dig genom försäkringsprocessen så att du får din ersättning utbetald så snart som möjligt.

Förvaring för företag

Kan jag göra mig av med kartong och förpackningar?

Ja, hos Pelican kan företagskunder slänga kartong och annat brännbart i våra containrar så att du inte behöver slösa tid på att slänga avfallet någon annanstans. 

 
Kan Pelican ta emot leveranser när jag inte är närvarande?

Ja, vår personal kan ta emot dina leveranser, både pallar och paket. Under denna tid kan vi ta emot dina paket och förvara dem säkert tills du kan komma förbi och hämta dem på din förvaringsplats. Du kommer att få ett SMS från oss när vi har tagit emot leverans till dig.

 
Har ni kundvagnar och annan utrustning för utlåning?

Ja. Alla våra anläggningar har olika verktyg som pallyftare, pirror och stegar som du kan låna gratis i butiken.

 
Finns det tillgång till ström i mitt förråd?

Vissa av våra förråd är utrustade med eluttag.
Kontakta oss på 020 - 340 340 för att få veta mer om var du kan få ett el i ditt förråd.

 
Kan jag parkera framför mitt förråd?

Ja. Om du har ett garageförråd kan du parkera precis framför ditt garage för lastning och lossning. I vissa av våra anläggningar kan du även köra en lastbil ända fram till ditt förråd. Dessutom är parkeringen vid våra anläggningar gratis för alla kunder.

 

Andra frågor

Finns det gratis kaffe?

Ja, du är alltid välkommen att titta in i butiken för en gratis kopp kaffe!

 
Vad händer om jag tappar bort nycklarna till mitt förråd eller förvaringsutrymme?

Om du tappar bort dina nycklar måste du anmäla detta omgående till oss på mejl eller telefon, och då kan du samtidigt beställa uppborrning av gamla låset. Ibland kan det ta någon dag att få till borrning så kontakta personalen omgående innan du besöker oss om du behöver borra. 
Detta kostar 499kr att boka uppborrning. 

 
Hur säger jag upp mitt avtal?

Om du vill säga upp ditt förråd måste Pelican ha mottagit uppsägningen senast den 15:e i en månad för att avflyttning ska kunna ske tidigast vid utgången av samma kalendermånad. Om du har några frågor eller är osäker på uppsägningsreglerna, vänligen kontakta ditt lokala Pelican-anläggning.

 
Finns det gratis parkering?

Ja, alla våra kunder kan parkera gratis på Pelicans område när de reser till sitt förråd eller lager.

 
Finns det saker som jag inte får förvara på Pelican?

Förvara inte lättantändligt material, livsmedel eller olagliga föremål.
Se våra villkor för mer detaljerad information.